Prawda o „Bezcennym”

raf3

„Portret młodzieńca” Rafaela Santi

Zdaję sobie sprawę, że książce historycznej trudno konkurować z beletrystyką. Powieści powstają po to by dostarczać rozrywki, a opracowania źródłowe by uzupełniać wiedzę na jakiś temat. Taki był też cel mojej książki o losach „Portretu młodzieńca” Rafaela Santi, którą zatytułowałem „Zaginiony Rafael”. Nie zamierzam porównywać jej z powieścią popularną, ale dzięki informacjom które zgromadziłem, mogę się odnieść do fikcji literackiej jaką jest „Bezcenny”. Nie jest moim celem polemizować ani z fabułą, ani warsztatem literackim autora. Zależy mi na odniesieniu się do kilku głównych wątków historii obrazu, który zaginął w czasie II wojny światowej. Robię to po to, by wiedza o losach tego dzieła nie opierała się fabule powieści, ale stanowiła odzwierciedlenie rzeczywistych wydarzeń.

czytaj więcej +

Zaginiony Rafael

"Portret młodzieńca" Rafaela Santi

„Portret młodzieńca” Rafaela Santi

W pałacu w Morawie koło Strzegomia mieszka jeden z ostatnich naocznych świadków tajemnicy, którą próbuję wyjaśnić od kilkunastu lat. Melitta Sallai, z domu von Wietersheim-Kramsta, pod koniec stycznia 1945 roku widziała 162 obrazów z polskich muzeów, które złożono w jej domu. Wśród tej kolekcji był bezcenny Portret młodzieńca Rafaela Santi. czytaj więcej +

Beyond the Dreams of Avarice

Beyond the Dreams of Avarice

Beyond the Dreams of Avarice

  Niedawno moja kolekcja książek powiększyła się o najdroższy nabytek Beyond the Dreams of Avarice: The Hermann Goering Collection. Autorka tej publikacji – Nancy Yeide – od wielu lat jest szefową jednego z wydziałów The National Gallery of Art w Waszyngtonie. Kieruje również projektem związanym z oceną proweniencji zbiorów tej placówki. Celem tych badań jest ustalenie czy któryś z eksponatów nie pochodzi z kolekcji utraconych w czasie wojny przez ich prawowitych właścicieli. czytaj więcej +

Komentarz do… „Obrońcy skarbów”

Jestem po premierze filmu „Obrońcy skarbów”. To chyba pierwszy film w historii kinematografii, który przedstawia poszukiwania zabytków zagrabionych w czasie wojny przez nazistów. Poszukiwania prowadzone nie przez awanturników i łowców przygód (np. Indianę Jonesa czy grupę Kellego ze „Złota dla zuchwałych”), ale przez członków specjalnej komórki powołanej do tego celu przez aliantów.  czytaj więcej +